Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
IV Ogólnopolski Konkurs dla Jednostek Samorządu Terytorialnego na Najbardziej Innowacyjny Energetycznie Samorząd – edycja 2024
Domki na Roztoczu
IX Konferencja Bezpieczeństwo energetyczne – filary i perspektywa rozwoju

Na Politechnice Rzeszowskiej zbudowano kolejny samolot. Tym razem dla Ekolotu

Opublikowano: 2023-09-28 14:11:58, przez: admin, w kategorii: Firmy

RZESZÓW. Samolot klasy LSA (Light Sport Aircraft) został zbudowany od podstaw. Beneficjentem projektu jest krośnieńska firma Ekolot, która dotychczas miała w swojej ofercie trzy modele ultralekkich samolotów.

Fot. EkolotOd lewej: dr hab. inż. Andrzej Kubit, prof. PRz, kierownik projektu, Jerzy Krawczyk, konstruktor samolotu KR040, Henryk Słowik z Ekolotu i dr inż. Wojciech Chajec z Instytutu Lotnictwa. Fot. archiwum PPHU EkolotFot. archiwum Ekolot
Fot. Ekolot

Fot. Ekolot

 

Projekt wdrożeniowy współfinansowany był w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. Łączny budżet wynosił 2 687 594 zł.

 

-Realizując projekt stanęliśmy przed ambitnym zadaniem zaprojektowania, zbudowania oraz poddania kompleksowym badaniom nowej konstrukcji statku powietrznego. Jednym z najbardziej odpowiedzialnych zagadnień w ramach prac B+R był dobór rozwiązań konstrukcyjnych i materiałów o odpowiednich właściwościach na poszczególne elementy konstrukcji płatowca. W rozważanej tu klasie samolotu o dopuszczalnej masie startowej do 600 kg, projektując oraz wybierając materiały, z oczywistych względów należało mieć na uwadze, aby docelowa konstrukcja była możliwie lekka. Nie było to łatwe zadanie, gdyż oczywiście należało przy tym zapewnić odpowiednią wytrzymałość i sztywność struktury płatowca podyktowane względami bezpieczeństwa i określone wymogami certyfikacyjnymi. Koszty to kolejne, niezwykle istotne kryterium, które miało zapewnić konkurencyjność nowo powstałego samolotu - mówił prof. Andrzej Kubit.

 

Profesor podkreślił też, że w konstrukcji samolotu zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań materiałowych. Umożliwiło to redukcję czasu wykonania wybranych operacji technologicznych. Wymagało to jednak przy okazji specjalnie wytworzonej na te potrzeby infrastruktury badawczej.

Wybierz studia w WSPiA

 

Rezultatem prac jest dolnopłat z chowanym podwoziem o nowoczesnej sylwetce, któremu nadano nazwę KR040. Przed pierwszymi lotami cały samolot poddano badaniom statycznym oraz badaniom rezonansowym. Te drugie zostały zrealizowane w Instytucie Lotnictwa (Sieć Badawcza Łukasiewicz). Pierwszy lot samolotu odbył się jeszcze w grudniu ubiegłego roku.

  .

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij