Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Studia podyplomowe na Politechnice Rzeszowskiej

Na Politechnice Rzeszowskiej zbudowano kolejny samolot. Tym razem dla Ekolotu

Opublikowano: 2023-09-28 14:11:58, przez: admin, w kategorii: Firmy

RZESZÓW. Samolot klasy LSA (Light Sport Aircraft) został zbudowany od podstaw. Beneficjentem projektu jest krośnieńska firma Ekolot, która dotychczas miała w swojej ofercie trzy modele ultralekkich samolotów.

Fot. EkolotOd lewej: dr hab. inż. Andrzej Kubit, prof. PRz, kierownik projektu, Jerzy Krawczyk, konstruktor samolotu KR040, Henryk Słowik z Ekolotu i dr inż. Wojciech Chajec z Instytutu Lotnictwa. Fot. archiwum PPHU EkolotFot. archiwum Ekolot
Fot. Ekolot

Fot. Ekolot

 

Projekt wdrożeniowy współfinansowany był w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. Łączny budżet wynosił 2 687 594 zł.

 

Poznaj przewagę Comarch ERP XL

-Realizując projekt stanęliśmy przed ambitnym zadaniem zaprojektowania, zbudowania oraz poddania kompleksowym badaniom nowej konstrukcji statku powietrznego. Jednym z najbardziej odpowiedzialnych zagadnień w ramach prac B+R był dobór rozwiązań konstrukcyjnych i materiałów o odpowiednich właściwościach na poszczególne elementy konstrukcji płatowca. W rozważanej tu klasie samolotu o dopuszczalnej masie startowej do 600 kg, projektując oraz wybierając materiały, z oczywistych względów należało mieć na uwadze, aby docelowa konstrukcja była możliwie lekka. Nie było to łatwe zadanie, gdyż oczywiście należało przy tym zapewnić odpowiednią wytrzymałość i sztywność struktury płatowca podyktowane względami bezpieczeństwa i określone wymogami certyfikacyjnymi. Koszty to kolejne, niezwykle istotne kryterium, które miało zapewnić konkurencyjność nowo powstałego samolotu - mówił prof. Andrzej Kubit.

 

Profesor podkreślił też, że w konstrukcji samolotu zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań materiałowych. Umożliwiło to redukcję czasu wykonania wybranych operacji technologicznych. Wymagało to jednak przy okazji specjalnie wytworzonej na te potrzeby infrastruktury badawczej.

 

Rezultatem prac jest dolnopłat z chowanym podwoziem o nowoczesnej sylwetce, któremu nadano nazwę KR040. Przed pierwszymi lotami cały samolot poddano badaniom statycznym oraz badaniom rezonansowym. Te drugie zostały zrealizowane w Instytucie Lotnictwa (Sieć Badawcza Łukasiewicz). Pierwszy lot samolotu odbył się jeszcze w grudniu ubiegłego roku.

  .

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij