Życzenia starosty rzeszowskiego Marka Sitarza z okazji Wielkanocy
Życzenia Waldemara Szumnego z okazji Wielkanocy
Adam Dziedzic - kandydat na prezydenta Rzeszowa
Maria Fajger - kandydatka do sejmiku województwa podkarpackiego

Jak wytłumaczyć dzieciom czym jest inflacja

Opublikowano: 2023-05-31 10:15:57, przez: admin, w kategorii: Biznes

Inflacja w Polsce jest najwyższa od lat. Niemal każdy budżet domowy ulega zmianie. Eksperci programu Misja Kieszonkowe Banku BNP Paribas – psychoterapeutka i trenerka Tatiana Mindewicz-Puacz, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę Monika Sajkowska oraz publicysta finansowy Maciej Samcik – wyjaśniają dorosłym, jak rozmawiać o niej z dziećmi.

Fot. Pixabay/CC0

Fot. Pixabay/CC0

 

W ostatnim czasie dzieci coraz częściej słyszą słowo „inflacja” w rozmowach dorosłych. Dodatkowo, niektóre z nich zapewne zauważały zmiany, wprowadzane przez rodziców w domowych budżetach, co może skłaniać je do zadawania bardziej dociekliwych pytań na temat finansów. Aby rozmowa na ten temat przyniosła dziecku maksymalne korzyści i pomogła w zrozumieniu otaczającej go rzeczywistości, trzeba się do niej właściwie przygotować.

Trudne informacje należy przekazywać w prosty sposób 

Dziecko należy oswoić z pojęciem inflacji, w prosty sposób wyjaśnić mu, czym jest i skąd się wzięła. Wymaga to dostosowania przekazu do możliwości percepcyjnych i emocjonalnych dziecka. Młodszym dzieciom prawdopodobnie wystarczy definicja inflacji jako wzrostu cen towaru i usług na przestrzeni czasu. Starsze mogą być bardziej dociekliwe i zainteresowane źródłami inflacji, takimi jak nadmierna ilość pieniędzy w obiegu w stosunku do wartości towarów i usług. W zrozumieniu tego zjawiska mogą pomóc przykłady z życia codziennego, które przemówią do nich bardziej niż teoria.

Życzenia posłanki Ewy Leniart z okazji Wielkanocy
Ryszard Wisz kandydat do Rady Powiatu Rzeszowskiego

– Ilość pieniądza na rynku powinna odzwierciedlać wartość tego, co kupujemy i sprzedajemy. Jeśli np. na polach wyrośnie więcej marchewki, to bank centralny może wydrukować trochę pieniędzy, które będą „papierowym” odzwierciedleniem wartości tej ekstra-marchewki. Jeśli jednak wydrukuje tych pieniędzy za dużo, to cena marchewki może wzrosnąć, czyli pojawi się inflacja – wyjaśnia ekspert, Maciej Samcik.

Konieczne zmiany w rodzinnym budżecie – jak zachęcić dziecko do zaangażowania?

Jeśli domowy budżet w najbliższym czasie będzie ulegał zmianom, to dziecko należy do tego przygotować -porozmawiać  o priorytetach i wyjaśnić, które wydatki nie są konieczne. – Oszczędzanie i optymalizacja kosztów to cenne umiejętności, które warto zdobyć, dlatego można zaproponować, aby dziecko postąpiło w ten sam sposób ze swoim kieszonkowym – mówi psychoterapeutka, Tatiana Mindewicz-Puacz. W trudnych czasach warto pokazać najmłodszym, w ramach edukacji finansowej, że poza zaspokojeniem potrzeb materialnych jest wiele innych
możliwości wartościowego skorzystania z własnych finansów. Inwestycje w siebie, w samorozwój, w swoją pasję, ale też w relacje z innymi. Przeznaczenie własnych finansów na hobby, pasje cieszy w zupełnie inny sposób niż zakup kolejnej konsoli czy wymarzonych spodni – dodaje.

Zdaniem ekspertki ważne jest także „odczarowanie inflacji” i pokazanie, że dotyczy ona nie tylko jednej rodziny, a pewne działania, takie jak ponowne używanie rzeczy czy niemarnowanie jedzenia, mogą teraz przynieść więcej korzyści niż kiedyś, zarówno dla budżetu, jak i dla planety. – Świadomość, że nasze działania mają znaczenie, zwiększa zaangażowanie i motywację do wprowadzenia zmian – wyjaśnia Tatiana.

Życzenia senatora Józefa Jodłowskiego z okazji Wielkiej Nocy
Życzenia od posła Bogdana Rzońcy z okazji Wielkanocy

Rozmowa o pieniądzach wzmacnia poczucie wartości dziecka 

Rozmowa z dzieckiem o ograniczeniach finansowych w rodzinie, chociaż może być wymagająca, jest świetną okazją, aby wzmocnić jego poczucie własnej wartości oraz uświadomić mu, że wartość człowieka nie zależy od ilości pieniędzy, a radzenie sobie z brakami wymaga kreatywności i mądrości. – Dziecko, z którym rozmawiamy o poważnych dorosłych sprawach, czuje się ważne. Wie, że jego potrzeby nie są lekceważone, nie jest zdezorientowane – tłumaczy ekspertka, Monika Sajkowska. Warto wyjaśnić dziecku, że reklamy i ciągły popyt na nowe rzeczy są wykorzystywane przez firmy i korporacje. Kierowanie się rzeczywistymi potrzebami może pomóc oszczędzać pieniądze i docenić to, co mamy.

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij