Strona główna »
Firmy »
Fabryka Wagonów w Gniewczynie. PKP Cargo podpisało list intencyjny w sprawie przejęcia zakładu
Fabryka Wagonów w Gniewczynie. PKP Cargo podpisało list intencyjny w sprawie przejęcia zakładu
Dziś (poniedziałek, 16 września 2019) w Warszawie PKP Cargo S.A. i Forespo Poland podpisały list intencyjny w sprawie wznowienia produkcji wagonów.
Fot. Adam Cyło
Forespo Poland to podmiot zależny spółki Forespo ze Słowacji, który jest właścicielem majątku po dawnej fabryce wagonów towarowych w Gniewczynie Łańcuckiej koło Przeworska (kiedyś przejętej przez Tatravagonka z Popradu). Obecnie nie jest tu prowadzona produkcja taboru.
Na terenie byłej fabryki wagonów obejmującej 35 ha gruntu znajdują się hale przemysłowe, obiekty magazynowe i biurowe o łącznej powierzchni 50 000 m², liczne budowle wraz z bocznicą kolejową o łącznej długości torów 7 500 m. Cały teren jest uzbrojony i przeznaczony pod działalność przemysłową.
Słowacy wyrazili wolę sprzedaży części nieruchomości, o czym stanowi list intencyjny podpisany z PKP Cargo S.A. W liście jest także mowa o wydzierżawieniu innej części nieruchomości oraz składników majątku, w tym maszyn. Dzierżawa ma trwać 10 lat, a potem nastąpiłoby odkupienie tego majątku.
PKP Cargo zadeklarowało w liście intencyjnym, że wyremontuje i przystosuje zakład do wznowienia produkcji. To zadanie będzie wykonywane we współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu i Fabryką Wagonów Świdnica, która jest częścią amerykańskiego koncernu Greenbrier Group. Te trzy podmioty podpisały kilka miesięcy temu list intencyjny dotyczący wspólnej produkcji wagonów towarowych na Podkarpaciu.
PKP Cargo, ARP i Greenbrier zależy na jak najszybszym uruchomieniu produkcji wagonów. Czesław Warsewicz wyjaśnia, że do 2036 roku PKP CARGO musi zakończyć proces wymiany i modernizacji taboru, aby spełniał on unijne wymogi dotyczące hałasu, ale ogromne znaczenie ma aspekt ekonomiczny tej operacji.
- Dysponujemy około 60 tys. wagonów, z których duża część zostanie w kolejnych latach wymieniona na nowy tabor. Nowoczesne wagony dadzą nam możliwość zwiększenia efektywności działalności przewozowej i tym samym podniosą konkurencyjność Grupy PKP CARGO oraz jej rentowność – mówi prezes Warsewicz.
- Chciałbym podziękować kierownictwu PKP Cargo i ARP za zaangażowanie w przywrócenie produkcji w Fabryce Wagonów w Gniewczynie. Ten zakład jeszcze kilka lat temu zatrudniał ponad tysiąc osób. Jestem pewien, że część z tych specjalistów wróci i znajdzie tu zatrudnienie. To ważny dzień dla wszystkich okolicznych mieszkańców - mówił europoseł Tomasz Poręba.
Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.
Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.
Zamknij