Park Naukowo-Technologiczny Dworzysko powiatu rzeszowskiego
Zespół Zamkowo-Parkowy w Baranowie Sandomierskim. Zamek Muzeum Hotel
Pożyczki dla firm z Podkarpacia/ Atrakcyjne oprocentowanie
Skorzystaj ze świadczeń za granicą lub w kraju

Jak Centralny Port Komunikacyjny będzie połączony z Podkarpaciem?

Opublikowano: 2019-05-29 13:18:13, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

Jednym z głównych projektów infrastrukturalnych obecnego rządu Centralny Port Komunikacyjny, który ma powstać w Baranowie, w połowie drogi między Łodzią a Warszawą. Inwestycja ma też oddziaływać na wszystkie regiony kraju, w tym także na Podkarpackie.

Fot. Pixabay/CC0Jak Centralny Port Komunikacyjny będzie połączony z Podkarpaciem?Jak Centralny Port Komunikacyjny będzie połączony z Podkarpaciem?
Fot. Pixabay/CC0

Fot. Pixabay/CC0

 

Projekt CPK zakłada nie tylko budowę lotniska w centrum kraju, ale także stworzenie dużego węzła kolejowego.

 

- Eksperci i rząd szybko zwrócili uwagę, że nie może chodzić tylko o transport lotniczy – mówi Bogdan Rzońca, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury i poseł-elekt do Parlamentu Europejskiego. - Bardzo ważnym elementem Portu jest budowa połączeń kolejowych i udoskonaleń istniejących połączeń drogowych. Ukazało się w kwietniu rozporządzenie Rady Ministrów o „piaście i szprysze” (po angielski hub&spoke) i jeszcze będzie rozporządzenie ministra, które będzie uszczegóławiać te kwestie.

 

Poseł Rzońca tłumaczy, że to model przypominający kształtem koło w motocyklu czy w w rowerze. Piastą jest CPK, multimodalny port komunikacyjny, mający rocznie obsługiwać 40 mln pasażerów początkowo. A szprychami będą dochodzącego do niego połączenia komunikacyjne z całego kraju. Zwiększy się przepust ować portu lotniczego, nowe linie kolejowe i udoskonalony

Na Podkarpacie ma prowadzić „szprycha nr 6”. to linia kolejowa przez Grójec, Radom, Ostrowiec Świętokrzyski, Stalową Wolę do Rzeszowa. W stolicy województwa byłoby rozgałęzienie, jedna odnoga prowadziłaby do Sanoka, a druga do Krosna, a może też z linią połączenia Jasło - Dębica. Oczywiście to byłoby połączenie w większej części po nowym szlaku.

 

- CPK będzie skomunikowany ze wszystkimi regionami Polski. Z każdego województwa będzie można dojechać koleją w czasie najdłużej 2 godziny 15 minut – dodaje Bogdan Rzońca.

 

Szprycha nr 6 stanowi połączenie Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego z województwami: świętokrzyskim i podkarpackim. Pociągi z CPK po przejechaniu przez Grójec - czyli rejon tzw. szlaku jabłkowego, w sąsiedztwie zamku w Czersku - pojadą dalej przez Radom.

 

Dzięki inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 6 do sieci połączeń dalekobieżnych włączony zostanie Sanok, jedno z najdalej wysuniętych na południowy wschód miast w Polsce, w którym w Muzeum Historycznym możemy podziwiać liczącą ok. 600 prac Galerię Zdzisława Beksińskiego. Założenia spółki CPK są takie, że podróż z Warszawy do Stalowej Woli skróci się niemal trzykrotnie (wyniesie 2 godz.), a do Rzeszowa ze stolicy dojedziemy w czasie o ponad 1,5 godz. krótszym niż obecnie (będzie to 2,5 godz).

 

- Korzyści dla pasażerów jest znacznie więcej. Grójec, dziś wykluczony transportowo, przestanie być białą plamą na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski m.in. Ostrowca Świętokrzyskiego, Rzeszowa i Sanoka – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK. – Szprycha nr 6 poprawi dostępność transportową województw świętokrzyskiego i podkarpackiego, zapewniając szybsze podróże między miastami w regionie i do stolicy.

 

To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.

 

- Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób na infrastrukturze drogowej – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.

 

W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa - CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.

 

Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.

 

29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła wchodzące dziś w życie rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.

 

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij