Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Life Long Learning – nauka całe życie

Opublikowano: 2012-07-13 14:44:53, przez: admin, w kategorii: Praca

RZESZÓW. Wraz ze stałym postępem naukowo-technicznym rosną również wymagania wobec pracowników. Trzeba stale podnosić swoje kwalifikacje i umiejętności by nie wypaść rynku pracy. To zadanie szczególnie trudne dla osób powyżej 50. roku życia, które często są sceptycznie nastawione do uczenia się.

Fot. 50 Plus, Firma 2000Źródło: Bilans Kapitału Ludzkiego, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, 2012
Fot. 50 Plus, Firma 2000

Fot. 50 Plus, Firma 2000

Koncepcja Life Long Learning jest wiodącym elementem strategii lizbońskiej, ogłoszonej w 2000 roku przez Unię Europejską. Zgodnie z jej treścią edukacja jest jedną z najważniejszych składowych prowadzących do tego, aby gospodarka UE stała się najbardziej konkurencyjną i dynamiczną gospodarką na świecie. Ludność natomiast ma się stać społeczeństwem wiedzy. Do priorytetowych działań zaliczono:

Nadanie wysokiej rangi uczeniu się, zwiększenie powszechnego dostępu do informacji i doradztwa dotyczącego możliwości edukacyjnych, zwiększenie inwestowania w uczenie się, przybliżanie uczącym się możliwości edukacyjnych, upowszechnianie umiejętności podstawowych, rozwój innowacyjnych koncepcji uczenia się/nauczania.

Idea edukacji przez całe życie pojawiła się już na początku XX wieku. Jednakże jako uniwersalna i humanistyczna koncepcja ukształtowana została w latach 70-tych przy udziale UNESCO. Zakładała, że „każdy człowiek ma prawo
i powinien uczyć się przez całe swoje życie”. Szybko nastał kryzys naftowy, ideę zarzucono, a odrodziła się dopiero w latach 90-tych (publikacja UNESCO). W 2000 roku Rada Europejska przyjęła strategię lizbońską, w której podano definicję Life Long Learning „wszelkie działania związane z uczeniem się przez całe życie, zmierzające do poprawy poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji w pespektywie osobistej, obywatelskiej, społecznej i/lub związanej z zatrudnieniem.”

- Idea Life Long Learning dotyczy zarówno rozwoju indywidualnego jak i rozwoju cech społecznych we wszystkich formach i kontekstach, w systemie formalnym i nieformalnym – mówi Karolina Hausner z Firma 2000, która realizuje projekt „Aktywny Emeryt”. - Opisywana koncepcja jest praktycznie tożsama z kształceniem ustawicznym, które jest rozumiane jako kompleks procesów oświatowych: formalnych, nieformalnych i incydentalnych, które umożliwiają uzupełnienie wykształcenia.

- Koncepcja uczenia się przez całe życie nabiera szczególnego znaczenia w przypadku osób po 50 roku życia, którym brak umiejętności zawodowych .

Wyniki badań jednoznacznie wskazują na fakt, że wraz z wiekiem spada nasza motywacja do kształcenia. Zgodnie z raportem PARP „Bilansu Kapitału Ludzkiego” z 2012 r. jedynie 20% Polaków w wieku 18-64 lata dokształcało się w jakiejkolwiek formie w roku poprzedzającym badanie. Najbardziej bierną grupą wśród tych osób byli ludzie starsi – w grupie bezrobotnych 50-64 lata 88% nie dokształcało się w żaden sposób, natomiast wśród pracujących było to 78%. Optymistycznie nie nastraja fakt, że w dalszym ciągu chęć uczestnictwa w kursach i szkoleniach spada wraz z wiekiem – w grupie 50-59/64 lata deklaruje ją jedynie 9%. Dlatego tak ważne jest, aby propagować wśród osób w tym wieku koncepcję uczenia się przez całe życie.

- W grupie wiekowej 50+ najczęściej wskazywanym powodem utrudniającym wzrost aktywności szkoleniowej było przekonanie, że w tym wieku nie ma sensu się dokształcać – wyjaśnia Karolina Hausner. - Znaczenie miały również ograniczenia związane ze stanem zdrowia.

W koncepcję Life Long Learning dobrze wpisuje się projekt „Aktywny emeryt”, realizowany jest na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), a współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Dzięki niemu 1250 pracowników małych, średnich i dużych przedsiębiorstw w ponad 50 lat weźmie udział w takich szkoleniach jak m.in.: praca zespołowa, planowanie i organizacja, umiejętność przystosowania się do zmieniających się warunków zewnętrznych, umiejętność rozwiązywania problemów, networking, zakładanie działalności gospodarczej (podstawy prawne działalności gospodarczej i możliwe formy jej prowadzenia, rejestrowanie firmy, podatki i ubezpieczenia w ramach własnej działalności gospodarczej, rozpoznawanie rynku, źródła informacji o możliwościach uzyskania wsparcia na prowadzenie i rozwój firmy itp.).

Szczegóły dotyczące projektu znajdują się na  stronie www.50plus.parp.gov.pl. Jednym z patronów medialnych projektu jest serwis gospodarkaPodkarpacka.pl.

ac

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij