Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Szlak rowerowy Green Velo na Podkarpaciu prawie gotowy

Opublikowano: 2015-11-12 22:27:41, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

PODKARPACKIE. Dobiega końca budowa odcinka Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo biegnącego przez województwo podkarpackie.

Fot. Michał MielniczukSzlak rowerowy Green Velo na Podkarpaciu prawie gotowySzlak rowerowy Green Velo na Podkarpaciu prawie gotowy
Fot. Michał Mielniczuk

Fot. Michał Mielniczuk

 

Liczy on 458 kilometrów, a prowadzi m.in. Przez Przemyśl, Rzeszów i powiaty lubaczowski, jarosławski, przemyski, rzeszowski, łańcucki, leżajski, niżański, stalowowolski i tarnobrzeski.

W tej chwili zaawansowanie sięga 96 procent. Gotowe jest już ponad 430 kilometrów, wynika z raportu budowy sporządzonego na dzień 9 listopada. Zakończenie budowy całej trasy nastąpi do końca grudnia 2015 roku. Ogromna inwestycja na trasie Green Velo polega na budowie nowych odcinków i przebudowie już istniejących. I tak, zmodernizowane zostaną 63 skrzyżowania dróg, nowo powstające asfaltowe fragmenty ścieżki rowerowej będą miały długość 37 km, zaś długość przebudowanych dróg gruntowych wyniesie 65 km, a ciągów pieszo-rowerowych (czyli zaadaptowanych i przebudowanych chodników) - 6 km.

 

Budowa - trwa jeszcze w województwie świętokrzyskim, w pozostałych trzech województwach Polski Wschodniej (tj. w Lubelskiem, Warmińsko-Mazurskiem i Podlaskiem) roboty już się zakończyły. Całość finansowana była z unijnego Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Koszt budowy na Podkarpaciu to 74 mln zł.

Marszałek Władysław Ortyl przypomniał, że realizacji inwestycji nie przebiegała bez problemów, konieczne było unieważnienie pierwszego i drugiego przetargu.

- Było to zbawienne – dodał marszałek.

Województwo podkarpackie miało najtrudniejsze zdanie, w żadnym innymi nie było tylko mostów i kładek

Joanna Szozda-Kalamarz, zastępca dyrektora Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich ds. realizacji inwestycji wyjaśnia, że inwestycja podzielona na pięć odcinków w formule projektuj i buduj.

- Podział znacząco skrócił czas budowy - zapewnia. - Na mosty i kładki też przetarg był ogłaszany osobno.

Dyrektor Szozda-Kalamarz dodaje, że mosty są bardzo udanymi, lekkimi konstrukcjami, wykonanymi z drewna klejonego, często też z pomostem drewnianym.

 

Na podkarpackim odcinku trasy Green Velo powstanie 50 Miejsc Obsługi Rowerzystów, czyli MOR-ów. Miejsca Obsługi Rowerzystów zostaną wyposażone w kilka wiat o jednolitej konstrukcji z ławkami, stołami i stojakami dla rowerów. W kilku głównych MOR-ach będą toalety. Cała trasa zostanie oznaczona specjalnymi pomarańczowymi znakami, według ogólnopolskiego standardu. Na podkarpackim odcinku szlaku Green Velo wybudowane też zostaną dwa mosty i trzy kładki pieszo-rowerowe.

Szlak przebiega drogami gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi. Zarządcy dróg będą za nie odpowiadać i je w przyszłości utrzymywać. W warunkach przetargu zawarta była tez pięcioletnia gwarancja.

Sama nawierzchnia szlaku będzie zróżnicowana. Trasa prowadzi przez lokalne drogi o nawierzchni bitumicznej o dobowym natężeniu ruchu kołowego poniżej 1000 samochodów na dobę, nieutwardzonymi drogami leśnymi i polnymi oraz miejskimi ścieżkami rowerowymi.

 

- W tej chwili na trzech odcinkach trasy, na których powstają inwestycje, prace zostały już wykonane w stu procentach i trwają na nich odbiory. Na dwóch odcinkach wykonawca wystąpił o wydłużenie terminu realizacji – mówi Władysław Ortyl Marszałek Województwa Podkarpackiego.

 

A stan budowy Green Velo na Podkarpaciu przedstawia się w tej chwili następująco:

 

Na odcinku I o długości 23,27 km wiodącym od granicy z województwem lubelskim z miejscowości Podlesina do Stubna prace przy jego budowie zostały już całkowicie zakończone. W sumie z odcinkami bezinwestycyjnymi ma od długość 99,30 km.

Odcinek II, czyli od Stubna do Iskania w gminie Bircza, na którym prace inwestycyjne prowadzone były na długości 14,01 także jest już gotowy. Razem z odcinkami, na których nie odbywały się prace inwestycyjne, liczy on 107,80 km.

 

Całkowicie zakończone zostały także roboty na IV odcinku prowadzącym od miejscowości Krasne do miejscowości Koziarnia w gminie Nowa Sarzyna, o długości inwestycyjnej wynoszącej 11,60 km. W tym przypadku łącznie z odcinkami, na których nie były prowadzone inwestycje, wynosi on 70,62 km.

 

Odcinek III podkarpackiej inwestycji, wiodący od Iskania do miejscowości Krasne koło Rzeszowa, na którym prace budowlane objęły 27,64 km jest wykonany w tej chwili w 92,55 procentach, czyli na długości 25,58 km. Wykonawca złożył jednak wniosek o wydłużenie terminu realizacji całego zadania. Po zakończeniu prac na tym odcinku jego całkowita długość, obejmująca inwestycyjne i bezinwestycyjne drogi dla rowerzystów wyniesie 79,74 km.

 

Podobnie wygląda sytuacja na odcinku V biegnącym z Koziarni do granicy z województwem świętokrzyskim w miejscowości Trześń. Inwestycje zaplanowane na długości 35,84, są gotowe w 88,84 procentach, czyli na 31,84 km. I w tym przypadku wykonawca złożył wniosek o wydłużenie terminu realizacji zadania, ale do 30 listopada 2015 r.

 

- Projekt zgodnie z planem ma być zakończony całkowicie na koniec grudnia 2015 roku podobnie, jak w pozostałych czterech województwach przez które przebiega trasa Green Velo - mówi rzecznik prasowy Wschodniego szlaku Rowerowego Green Velo, Jarosław Panek. - Od nowego roku serdecznie zapraszamy wszystkich rowerzystów na liczącą w sumie około 2000 km trasę biegnącą przez wschodnie województwa Polski. Jeszcze w grudniu czeka nas kampania reklamowa w prasie, telewizji i Internecie, reklamująca wakacyjny wypoczynek na Green Velo. W grudniu będziemy walczyć o urlop turysty w 2016 roku. Wielkie biura podróży uruchomiły kampanię ofert First Minute wyjątkowo wcześnie. Już możemy oglądać spoty w telewizji, a my chcemy przekazać komunikat, że nie trzeba już w grudniu kupować dwutygodniowego urlopu zagranicą. Można wybrać krótszy, np. siedmiodniowy, a kilka dni przeznaczyć na rowerową przygodę w Polsce Wschodniej

 

- Chcemy by dawał jak najwięcej efektów związanych z rozwojem gospodarczym. Liczymy,że obrośnie on małymi i średnimi firmami, które będą obsługiwać turystów – dodaje Władysław Ortyl.

Jego zdaniem w promowanie szlaku powinny zaangażować się samorżady, przez który przebiega, a także zarządcy innych atrakcji turystycznych.

- Czasem z roweru trzeba będzie się przesiąść na konie czy na kajak - mówił marszałek.

 

Na Podkarpaciu trasę Green Velo podzielono na trzy „królestwa”, w których zwiedzić można między innymi unikatowe zabytki architektury i dziedzictwa światowego, miejsca kultu religijnego, twórczości artystycznej oraz podziwiać niezwykłe i ciekawe przyrodniczo miejsca. W królestwie „Roztocze” zwiedzający zobaczą między innymi: Pałac Łosiów w Narolu, malownicze wzgórza Roztocza Południowego, uzdrowisko Horyniec-Zdrój oraz wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO zabytki, takie jak cerkiew w miejscowości Radruż czy cerkiew w Chotyńcu. Królestwo „Pogórze Karpackie” to między innymi: Arboretum w Bolestraszycach, Stare Miasto w Przemyślu, zamek w Krasiczynie, Kalwaria Pacławska, malownicze wzgórze i San na Pogórzu Przemyskim, Cerkwie w Piątkowej i Uluczu, tężnie solne w Sołonce, rynek w Rzeszowie czy zamek w Łańcucie. Zwiedzających królestwo „Ziemia Sandomierska i Dolina Dolnego Sanu” zachwycą: bazyliką w Leżajsku, Centrum Wikliniarstwa w Rudniku nad Sanem, przystań flisacka w Ulanowie i zamek w Baranowie Sandomierskim.

 

Szczególnie atrakcyjne dla rowerzystów są odcinki Green Velo między Narolem a Wielkimi Oczami, Przemyśl - Dynów z pięknymi widokami Pogórza Przemyskiego, kalwarią pacławską, cerkwiami, zamkiem w Krasiczynie oraz odcinek z Leżajska do Niska, gdzie na trasie zwiedzić można bazylikę w Leżajsku, centrum wikliniarstwa w Rudniku nad Sanem czy zobaczyć flisaków w Ulanowie.

 

I odcinek – granica z woj. lubelskim (miejsc. Podlesina) do Stubno

II odcinek – Stubno – Iskań (gmina Bircza)

III odcinek – Iskań – Krasne (k. Rzeszowa)

IV odcinek – Krasne – Koziarnia ( gm. Nowa Sarzyna)

V odcinek – Koziarnia – granica z woj. świętokrzyskim (miejsc. Trześń)

 

W promocję szlaku zaangażowani są aktorka Joanna Jabłczyńska oraz kielecki Kabaret Skeczów Męczących. Joanna Jabłczyńska pasjonuje się jazda na rowerze, od siedmiu sezonów startuje w maratonach rowerowych, także na Podkarpaciu. 

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij