Park Naukowo-Technologiczny Dworzysko powiatu rzeszowskiego
Pożyczki płynnościowe w Podkarpackim Funduszu Rozwoju
Edulacka ekologiczna w ramach zadania Sadzenie drzew i krzewów miododajnych sposobem na ochronę bioróżnorodności w województwie podkarpackim

Rynek świeżych warzyw i owoców wart rocznie prawie 11 mld zł

Opublikowano: 2015-07-07 15:18:16, przez: admin, w kategorii: Biznes

Z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, że w okresie ostatnich 12 miesięcy polskie gospodarstwa domowe przeznaczyły na zakup świeżych warzyw i owoców prawie 10,9 mld zł. W porównaniu do poprzedniego analogicznego okresu wartość tego rynku spadła o 2,1 proc.

Ceny w Agrohurcie – 11 czerwca 2014

 

W ujęciu wartościowym w ostatnich 12 miesiącach największy udział w rynku świeżych warzyw w miały pomidory oraz ziemniaki (40,5 proc.), z kolei największy udział w rynku świeżych owoców miały jabłka i truskawki (24,3 proc.).

W ujęciu ilościowym w ostatnich 12 miesiącach polskie gospodarstwa domowe kupowały przede wszystkim: ziemniaki (38,8 proc.), pomidory (15,0 proc.), a wśród świeżych owoców kupowały głównie jabłka (29,1 proc.). Procentowa zmiana wartości zakupów dla ziemniaków oraz pomidorów wyniosła odpowiednio: -27,4 i +4,3, natomiast w ujęciu wolumenowym wspomniane kategorie świeżych warzyw zmieniły się odpowiednio o: +5,9 proc. oraz -0,9 proc. W ramach kategorii warzyw wartym zauważenia jest ilościowy wzrost zakupów jarmużu. Na rynku owoców zakupy jabłek spadły wartościowo o 15,1 proc., ale wzrosły ilościowo – o 9,5 proc. W ramach kategorii świeżych owoców znacząco wzrosły wolumenowo oraz wartościowo zakupy granatów oraz owoców sharon/kaki.

Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, największy udział w zakupach świeżych warzyw i owoców miały dyskonty (30,3 proc.), supermarkety (16,4 proc.), hipermarkety (13,5 proc.). Jednak, obok kanałów nowoczesnej dystrybucji, nadal ważną rolę spełniają sklepy wieloasortymentowe oraz uliczni sprzedawcy, których udziały w dystrybucji omawianej kategorii produktów wyniosły odpowiednio 11,6 i 14,0 proc.

Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij