Park Naukowo-Technologiczny Dworzysko powiatu rzeszowskiego
Pożyczki obrotowe w Podkarpackim Funduszu Rozwoju
Przedświąteczny Podkarpacki Bazarek w Boguchwale

Alstom chce budować kolejkę w Rzeszowie

Opublikowano: 2014-07-21 12:05:44, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

RZESZÓW. Pomysł na partnerstwo publiczno-prywatne w transporcie publicznym.

Fot. AlstomFot. AlstomAlstom chce budować kolejkę w RzeszowieBudowa wiaduktu systemu Axonis. Fot. Alstom
Wizualizacja stacji w Rijadzie (Arabia Saudyjska). Fot. Alstom
Fot. Alstom

Fot. Alstom

 

Czytaj też Kanadyjska kolejka firmy Bombardier dla Rzeszowa?

W ub. tygodniu w ratuszu odbyła się prezentacja kolejnej wersji kolejki dla Rzeszowa. Tym razem swoje rozwiązania przedstawiła firma francuska Alstom (posiadająca liczne oddziały w Polsce), znana m.in. z Pendolino i TGV.

- Przedstawiciele firmy mówili m.in. o możliwości budowy takiej kolejki w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego – mówi Waldemar Macheta, dyrektor Wydziału Obsługi Inwestora Urzędu Miasta Rzeszowa. - Gdyby do tego doszło, to zawarlibyśmy umowę z firmą na 30 lat. Kolejka mogłaby należeć do nich, a płacilibyśmy za dostęp. Oczywiście miasta miałoby wpływ na ceny biletów.

Co ciekawe, system Axonis jest kompatybilny z polską szerokością torów, dzięki czemu można byłoby uruchomić połączenie kolejowe Rzeszów-Jasionka.

- Inżynierowie z Alstomu będą w Rzeszowie jeszcze za kilka dni, a do września opracują dopasowaną do specyfiki układu komunikacyjnego miasta koncepcję kolejki – zapowiada dyrektor Macheta.

Kolejka Alstomu byłaby dwutorowa (nie jednotorowa – monorail, jak w przypadku poprzednich koncepcji), bez maszynisty-operatora. Na jeden skład wchodziłoby od 2 do 5 wagoników. Z kolejki w ciągu godziny może skorzystać od 10 do 45 tys. Skład może pokonywać wzniesienia do 6% oraz łuków o promieniu nawet 45 m. Poruszałaby się na wąskim wiadukcie o szerokości mniej niż 7 metrów. Wiadukt byłby zbudowany z betonowych modułów. Zasilanie trzecią szyną o mocy 750V (prąd stały)

Axonis poruszać się w podziemnym tunelu, w na poziomie gruntu czy na estakadzie. W Rzeszowie – zgodnie z koncepcją prezydenta Rzeszowa Tadeusza Ferenca – sugerowane jest to ostatnie rozwiązanie. Według deklaracji Alstomu, estakadę buduje się szybko i łatwo – 3- 4 lata.

Firma dostawała podobne zlecenia w Barcelonie, Berlinie, a ostatnio w Rijadzie czyli stolicy Arabii Saudyjskiej. Zaś system Axonis był prezentowany kilka tygodni temu także w Krakowie.

Koszt budowy nie jest znany. Na pewno władze Rzeszowa chcą na budowę kolejki pozyskać finansowanie unijne.

ac

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij