Powiat Rzeszowski - siła inwestycji

Plany i potrzeby inwestycji kolejowych na Podkarpaciu w latach 2014-2020 – opinia Jacka Kiczka

Opublikowano: 2014-02-28 13:24:07, przez: admin, w kategorii: Opinie

PODKARPACKIE. Połączenie kolejowe z Jasionką, ze strefą Dworzysko, przebudowa stacji Rzeszów-Główny, skrócenie czasu przejazdu w Bieszczady – to najważniejsze sprawy w dziedzinie inwestycji kolejowych.

Plany i potrzeby inwestycji kolejowych na lata 2014-2020 – opinia Jacka Kiczka

 

Inwestorem budowy torów i zarządcą linii jest spółka Polskie Koleje Państwowe Polskie Linie Kolejowe, które samodzielnie bądź w z innymi podmiotami, np., z samorządami zrealizowały na przestrzeni ostatnich kilku lat inwestycje na terenie naszego województwa.

Największą realizowaną obecnie inwestycją jest modernizacja linii 91 Kraków-Rzeszów za blisko 4 mld zł. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły osiągać predkość 160 km/godz. W latach 2007-2012 została wyremontowana linia nr 71 Rzeszów-Tarnobrzeg oraz kończone są prace na linii 91 Rzeszów-Przemyśl (rewitalizacja pozwoli osiągnąć prędkość do 120 km/godz). Dodatkowo, PLK realizują dzięki dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego rewitalizację linii 106 Rzeszów-Jasło oraz linii 108 Stróże Krościenko na odcinku Jasło-Zagórz.

Tym samym można powiedzieć, ze to były największe inwestycje w historii Podkarpackiej kolei od czasów CK Austrii gdy koleje były budowane.

Obecnie stoimy u progu perspektywy 2014-2020 w ramach której planowane są kolejne inwestycje, na terenie woj. podkarpackiego. tj. dokończenie rewitalizacji na linii 106, dokończenie na linii 108, planowana jest rewitalicji linii 25 Dębica Ocice, 68 od Stalowej Woli do granicy z woj. lubelskim. W planach jest też budowa nowej linii Rzeszów-Jasionka od Zaczernia do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Częściowo po starym szlaku, a w części po nowym,. Samorząd województwa chce, by wykonawcą było PLK, zarząd podjął w tej sprawie uchwałę. Koszt budowy połączenia z Jasionką to 100 mln zł. Jest już studium inwestycji. Budowa przebiegałaby przez działki kolejowe, samorządu województwa, Lasów Państwowych, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, prywatne oraz Portu Lotniczego.

Pojawiła się koncepcja budowy Kolei Aglomeracyjnej. Łączyłaby ona miasta od Przeworska do Dębicy, i od Kolbuszowej do Strzyżowa. To temat dobry, ponadto nie stoi on w sprzeczności z innymi inwestycjami.

Kolejne potrzeby inwestycyjne to elektryfikacja linii 71 do Tarnobrzega. Tym zajmie się PKP PLK, trwają prace nad dokumentacją. Kolejne propozycje to Przybówka Choroszówka – łącznica między liniami 106 i 108, która zapewniłaby szybszy dojazd z Rzeszowa w Bieszczady z ominięciem Jasła.

Przed nami też modernizacja stacji Rzeszów, która powinna objąć przebudowę ulicy Batorego i wiaduktu nad nią (wąskie gardło, powodujące korki w tym miejscu), przejście podziemne łaczące Plac Dworcowy z Kochanowskiego (o szerokości 12 metrów, być może ze z pasażem handlowym. W Rzeszowie potrzebna jest również przebudowa układu torowego, peronów oraz stacji Rzeszów-Zachodni (towarowy ) z budową przystanku, sieci trakcyjnej.

Z Rzeszowa Zachodniego można by rozważyć bocznicę do Dworzyska. Choć może być ona poprowadzona z Rudnej. Odpowiedź dałoby sporządzenie studium wykonalności, gdzie ujęte zostałaby obiekty inżynierskie. Trzeba się zastanowić które tory bocznicowe likwidować, choć część zlikwidować trzeba jak nie sąt użytkowane.

Tym samym perspektywa 2014-2020 zapowiada się jako okres równie wielkich inwestycji, co 2007-2013.

Jacek Kiczek

Autor jest inżynierem budownictwa kolejowego, radnym miasta Rzeszowa. Wypowiedzi zanotowane podczas debaty „O komunikacji prawie wszystko”, zorganizowanej przez Radę Miasta Rzeszowa i Klub Gazety Polskiej

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij