Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Obwodnica Niska i Stalowej Woli już otwarta

Opublikowano: 2021-05-15 12:20:30, przez: admin, w kategorii: Inwestycje

STALOWA WOLA, NISKO. Dzisiaj w sobotę (15 maja 2021 R.) ponad 15 kilometrów nowo wybudowanej obwodnicy Stalowej Woli i Niska w ciągu drogi krajowej nr 77 zostało oddanych do użytku.

Obwodnica Niska i Stalowej Woli już otwarta

 

Realizacja obwodnicy Stalowej Woli i Niska była dofinansowana ze środków UE. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to 297 229 777,01 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi 194 135 035,67 zł.  

 

- Otwarcie obwodnicy Stalowej Woli i Niska jest kolejnym dowodem na to, że rząd dotrzymuje słowa. Decyzja o realizacji tej inwestycji zapadła w 2016 r. Od tej pory udało się przeprowadzić cały proces inwestycyjny, a teraz przychodzi czas na oddanie drogi kierowcom - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk

 

- Mieszkańcy Stalowej Woli, Niska oraz tutejszych powiatów od dawna czekali na nową drogę, która zwiększyłaby poziom bezpieczeństwa na ulicach i wyprowadziła ruch tranzytowy poza granice miast. Nowa obwodnica ponadto będzie łączyć się z budowanym szlakiem Via Carpatia, a to oznacza nowe otwarcie terenów północnego Podkarpacia na nowe szanse rozwojowe - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber

 

- Obwodnica Stalowej Woli i Niska to ważny punkt komunikacyjny na mapie dróg województwa podkarpackiego. Dobre połączenia komunikacyjne przynoszą korzyści dla konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej regionu. Udostępnienie nowej drogi to również dobra wiadomość dla mieszkańców. Trasa wyprowadzi z miast uciążliwy ruch tranzytowy i usprawni codzienne dojazdy - powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

 

- Oddajemy 15-kilometrowy odcinek nowej obwodnicy. To dobra wiadomość dla mieszkańców Stalowej Woli i Niska oraz podróżujących drogą krajową nr 77. Sukcesywnie, w ciągu najbliższych miesięcy, będziemy udostępniać kierowcom kolejne odcinki nowych dróg w całej Polsce. Plan na ten rok zakłada otwarcie ponad 380 km nowych tras. - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. 

 

- Budowa obwodnicy to przede wszystkim komfort dla mieszkańców Stalowej Woli i Niska, które dzięki temu zostaną odciążone z ruchu tranzytowego, zmniejszy się hałas a powietrze będzie czystsze - nie byłoby to możliwe, gdyby nie wsparcie UE. W październiku 2020 r. podpisaliśmy umowę na ponad 194 mln zł dofinansowania a już dziś możemy cieszyć się nową drogą. Inwestycje współfinansowane z Funduszy Europejskich są skutecznie realizowane przez Beneficjenta. Serdeczne gratulacje dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - powiedziała Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

 

Kontrakt na projekt i budowę 

Obwodnica Stalowej Woli i Niska realizowana była w systemie Projektuj i buduj. Oznacza to, że wykonawca (konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construccion (partner) opracował dokumentację projektową, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie wybudował trasę. Ostateczny koszt inwestycji to 223 mln zł. 

 

Przebieg drogi 

Nowo wybudowana droga przebiega przez tereny powiatów: stalowowolskiego i niżańskiego, miast: Stalowa Wola i Nisko oraz gmin: Pysznica i Nisko. Trasa obwodnicy poprowadzona została po północno-wschodniej stronie Stalowej Woli i Niska. Jej początek zlokalizowany jest w Stalowej Woli na skrzyżowaniu Trasy Podskarpowej z ul. Chopina. Na dalszym odcinku obwodnica kieruje się na południowy wschód, przekraczając tereny elektrowni Stalowa Wola, rzekę Barcówka, linię kolejową nr 66 Zwierzyniec Towarowy - Stalowa Wola Południe oraz krzyżuje się z istniejącą DK19. Koniec trasy zlokalizowany jest na rondzie wchodzącym w skład węzła Rudnik nad Sanem, który powstaje w ramach budowanej równolegle drogi ekspresowej S19. 

 

Zakres inwestycji 

W ramach inwestycji została wybudowana jednojezdniowa dwupasowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 15,3 km i nawierzchni odpornej na koleinowanie. Powstał węzeł łączący obwodnicę z drogą powiatową nr 1024R (ul. Czarnieckiego) oraz cztery skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) komunikujące obwodnicę ze Stalową Wolą, strefą przemysłową, Niskiem oraz z DK19: 

- czterowlotowe rondo w Stalowej Woli na skrzyżowaniu ul. Podskarpowej z ul. Chopina i projektowaną drogą wojewódzką nr 855, 

- trzywlotowe rondo w Stalowej Woli na skrzyżowaniu z łącznikiem do istniejącej DK77 (ulicy Energetyków), 

- czterowlotowe rondo w Nisku na skrzyżowaniu z ul. Podsanie i ul. Modrzewiową, 

- czterowlotowe rondo w Nisku na skrzyżowaniu z DK19. 

 

Inwestycja obejmowała także m.in. budowę dróg obsługujących przyległy teren, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska, przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją oraz budowę obiektów inżynierskich: most z funkcją dolnego przejścia dla zwierząt, dwie estakady, wiadukt nad koleją, trzy wiadukty drogowe, sześć przejazdów gospodarczych, przejazd gospodarczy z funkcją przejścia dla zwierząt, przejście dla pieszych pod korpusem drogi oraz trzy dolne przejścia dla zwierząt. 

 

Jako ciekawostkę warto dodać, że w ramach budowy wykonano 141 tys. m3 wykopów i 738 tys. m3 nasypów. Do przewiezienia całego materiału potrzebnych było 50 000 ciężarówek, które stojąc zderzak w zderzak utworzyłyby ciąg samochodów od Stalowej Woli do Katowic.

Wbudowano także 7 tys. m3 betonu oraz 830 tys. kg stali zbrojeniowej. Wszystkie wybudowane w ramach tego zadania drogi o nawierzchni bitumicznej tworzą powierzchnię 28 boisk piłkarskich.

 

 

Obwodnica Stalowej Woli i Niska jest jedną z dziesięciu obwodnic budowanych na terenie Podkarpacia. W budowie jest obwodnica Łańcuta (rozbudowa DK94 na odcinku Łańcut - Głuchów), na której prace zakończą się we wrześniu br. W przygotowaniu jest także 8 obwodnic, które ujęte zostały w rządowym Programie budowy 100 obwodnic. Na etapie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej, czyli Studium korytarzowe (SK), Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) są obwodnice Nowej Dęby (DK9), Jasła (DK73), Pilzna (DK73), Brzostku i Kołaczyc (DK73). Trwa również przetarg na opracowanie Koncepcji programowej dla II etapu obwodnicy Sanoka (DK84).

Natomiast obwodnice Kolbuszowej (DK9), Przemyśla (DK28/77) i Miejsca Piastowego (DK28) są już na etapie projektowania. 

 

Kalendarium 

30 września 2015 r. - wszczęcie postępowania przetargowego 

30 sierpnia 2017 r. - podpisanie umowy z konsorcjum firm Mostostal Warszawa i ACCIONA CONSTRUCCION  

19 kwietnia 2019 r. - wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) 

13 maja 2019 r. - początek prac budowlanych 

15 maja 2021 r. - oddanie obwodnicy do ruchu 

  

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij