Życzenia starosty rzeszowskiego Marka Sitarza z okazji Wielkanocy
Życzenia Waldemara Szumnego z okazji Wielkanocy
Adam Dziedzic - kandydat na prezydenta Rzeszowa
Maria Fajger - kandydatka do sejmiku województwa podkarpackiego

10 milionów zł dla Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka i dyskusja o planach

Opublikowano: 2021-02-15 19:39:24, przez: admin, w kategorii: Firmy

RZESZÓW, JASIONKA. Na lotnisku wkrótce rozpoczną się inwestycje.

Fot. Adam Cyło

Fot. Adam Cyło

 

Kilkanaście dni temu informowaliśmy o planach inwesttcyjnych Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Za kwotę ponad 52 mln zł mają być kupione urządzenia do systemu kontroli bagażu kabinowego, kontroli bagażu ponadgabarytowego, system do wykrywania materiałów wybuchowych, holowniki samolotów i bagażu, schody, taśmociągi, światła energooszczędne, rozbudowana ma być stacja paliw lotniczych i zmodernizowany system retencji wody. Wśród inwestycji jest też modernizacja systemu łączności radiowej, system zarządzania gospodarką magazynową, oprogramowanie do zarządzania czasem pracy oraz procesami w przedsiębiorstwie oraz system informacji wizualnej dla pasażerów,

 

Pieniądze na te cele mają pochodzić od dwóch udziałowców czyli województwa podkarpackiego i Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze. Dziś podczas obrad sejmiku województwa podkarpackiego radni dyskutowali w tej sprawie.

 

Marszałek Władysław Ortyl zwracał uwagę, że lotniska są ważne dla regionów oddalonych od centrów i peryferyjnych, a Podkarpackie takie jest. Z Jasionki mają być też dowożeni pasażerowie do projektowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie pod Łodzią.

 

Trzy nogi Ruch pasażerski, cargo i przychody z działalności około lotniskowej.

 

Marszałek po raz kolejny skrytykował postawę władz Rzeszowa, które – mimo deklaracji – nie angażuje się kapitałowo w spółkę lotniskową.

 

- Nie ma portu poza Warszawą, gdzie nie ma miasta wojewódzkiego (wśród udziałowców – przyp. red.) – mówił marszałek .

 

W tej chwili, po dzisiejszym dokapitalizowaniu samorząd województwa zwięszył zaangażowanie z 56 proc. udziałów do ponad 57 proc. Gdy PPL dołoży obiecane 40 mln zł, wtedy województwo będzie mieć 53 proc. udziałów.

 

- Bez tego lotniska, region były ubogi – mówił marszałek. - Inwestor na to patrzy.

 

W dyskusji radni Krzysztof Feret i Piotr Tomański odnieśli się krytycznie do pomysłu dokapitalizowania. Krzysztof Feret pytał m.in. o dochody z działalności pozalotniskowej.

 

Prezes Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka Adam Hamryszczak przypomniał, że spółka zakładała w planach na 2020 r. grubo ponad 800 tys. pasażerów odprawionych i „progres w różnych segmentach działalności”, m.in. zwiększenie liczby operacji w segmencie tradycyjnych przewoźników Lot i Lufthansa, więcej połączeń wakacyjnych i czarterowych oraz pozyskanie nowego przewoźnika do Rzeszowa. Dodatkowo firma chciała zwiększać przychody z usług pozalotniczych: parking, modernizację infrastruktury na rzecz biznesu (salonik VIP), różnego rodzaju pakiety, hotel.

 

Życzenia posłanki Ewy Leniart z okazji Wielkanocy
Ryszard Wisz kandydat do Rady Powiatu Rzeszowskiego

- Pandemia przerwała nasze plany, mieliśmy pół miliona pasażerów mniej niż w roku poprzednim, ciężko nam rozwijać inne usługi (parking, gastronomię, handel) - mówił Adam Hamryszczak. - Mimo trudnych warunków udało nam się zachować płynność finansową. 1 czerwca dostaliśmy możliwość operowania na lotach krajowych, pojawiły się krajowe loty wakacyjne, byliśmy partnerem akcji „Czas na Podkarpacie”, uruchomiliśmy połączenia do Zadaru, Salonik, Burgas i Barcelony, mimo niesprzyjających okoliczności. Przyciągam nowego przewoźnika Wizz Air

 

- Spotkaliśmy się z zachwytem czy zazdrością innych prezesów portów lotnicyzch – mówił Adam Hamryszczak.

 

Prezes dodawał, że innych z polskich portów można było się udać w dwóch lub w jednym kierunku.

 

- Cały czas analizujemy koszty stałe. Największą pozycją są koszty wynagrodzeń. W ramach z dialogu ze związkami z Solidarności i Solidarności 80 wypracowaliśmy porozumienie kryzysowe, zawieszenie układu zbiorowego, obniżenie normy czasu pracy – wyjaśnia prezes. - 

 

Dodawał, że w firmie nie było zwolnień grupowych, a wielu pracowników ma certyfikaty i rzadkie kwalifikacje. Lotnisko zaś musi cały czas utrzymywac gotowość, nawet jeśli nie ma ani jednej planowanej operacji przez cały dzień. 

 

Według przytoczonych przez niego danych w Europie ok 80 proc. lotnisk obsługuje rocznie liczbę do 1 mln pasażerów, a około 90 proc. lotniska nierentowne.

 

- Są jednak utrzymywane, bo mają wpływ na rozwój gospodarczy regionu na przyciąganie inwestorów, na nowe miejsca pracy – mówił Adam Haryszczak.

 

Zapowiedział zmiany w modelu biznesowym firmy, większe nastawienie „na komercję”, przegląd kadr, stawianie na doświadczonych menedżerów. Zapewnił, że 10 milionów złotych dokapitalizowania zostanie przeznaczone 

 

- Utrzymujemy płynność finansową – zakończył Adam Hamryszczak.

 

Podczas dyskusji radny Jacek Kotula (klub Prawo i Sprawiedliwość) pytał, dlaczego obniżki wynagrodzeń dotknęły pracowników, a prezesi „nie odjęli sobie od garnka”. Marszałek odpowiadał, że udziałowcy postanowili zwiększyć obowiązki zarządowi (oprócz Adama Hamryszczaka Michał Tabisz). W odpowiedzi radny Kotula poprosił o przesłanie mu mailem „tajnych” - jak się wyraził zadań zarządu.

 

Poparcie dla dokapitalizowania wypowiadali m.in. Bogdan Romaniuk, Stefan Bieszczad, Adam Drozd czy Czesław Łączak.

Życzenia senatora Józefa Jodłowskiego z okazji Wielkiej Nocy
Życzenia od posła Bogdana Rzońcy z okazji Wielkanocy

 

Za dokapitalizowaniem łosowało 28 ranych, przeciw było czterech (Krzysztof Feremt, Antoni Pikul, Andrzej Szlęzak i Danuta Stępień, wszyscy z Koalicji Obywatelskiej).

  

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij