Jaki był 2019 rok w sklepach internetowych (e-commerce)?
Platforma sklepów internetowych Shoper przygotowała na koniec pierwszego kwartału podsumowanie tego, co działo się w branży e-commerce w roku poprzednim.
Fot. Pixabay/CC0
Polski e-commerce cały czas dynamicznie się rozwija, wygląda przy tym coraz lepiej i coraz chętniej sprzedaje w różnych kanałach – to wniosek, jaki można wyciągnąć z lektury najnowszego raportu dostawcy oprogramowania dla sklepów internetowych Shoper. „E-commerce 360 stopni” ostatecznie zamyka i podsumowuje 2019 rok w 13 tys. sklepach pracujących online.
Ale ciekawych analiz z pełnej wersji raportu można wyciągnąć więcej.
- Branża e-commerce jeszcze nie osiągnęła nasycenia i nadal jest przestrzeń dla nowych graczy. W 2019 roku e-biznesy powstawały we wszystkich województwach, ale prawie połowa sklepów (47 proc.) skoncentrowana jest w trzech województwach: mazowieckim, śląskim i małopolskim – ocenia Artur Halik, head of sales w Shoper.
- Rok 2019 był dla e-biznesów znaczący z perspektywy RODO – unijne rozporządzenie, wprowadzone w maju 2018 roku, wymusiło na sprzedających podjęcie realnych kroków, zwiększających bezpieczeństwo i komfort kupujących – dodaje Oliwia Tomalik, marketing manager w Shoper.
Jak to wszystko wpłynęło na sprzedaż? Z danych Shoper wynika, że co czwarty zakup w internecie realizowany był w 2019 roku w sklepach z branży „dom i ogród”. Popularne były również sklepy w kategorii „zdrowie i uroda” (18,5 proc.) oraz „ubrania” (13,5 proc.). W 2019 roku najwięcej sklepów, bo niemal co czwarty, działało w branży „dom i ogród”. Jako druga, pod względem liczby aktywnych sklepów internetowych, uplasowała się branża odzieżowa (niemal 17 proc.), a na trzecim miejscu znalazły się sklepy z kategorii „zdrowie i uroda” (ponad 13 proc.). Liczba sklepów z branży „dom i ogród” oraz „zdrowie i uroda” jest nieco większa niż w roku poprzednim. Za to sklepy z asortymentem odzieżowym nieco straciły na liczebności w porównaniu z 2018 rokiem.
Z 2019 roku zapamiętamy też rekordowe zainteresowanie „Black week” – czyli listopadowym tygodniem specjalnych promocji i wyprzedaży. 136 proc. – o tyle większy ruch zanotowaliśmy na platformie sklepów internetowych Shoper podczas samego Black Friday 2019 względem roku ubiegłego. Także w porównaniu ze „zwykłym” piątkiem, 22 listopada 2019 r., wartość zamówień w sklepach internetowych Shoper wzrosła o 185 proc.
Kolejna ważna wiadomość: szybkie i bezgotówkowe płatności to najczęściej wybierana forma zapłaty za zakupy robione w internecie w 2019 roku. Co ważne, popularność tej metody szybko rośnie. W 2017 r. wykorzystano ją w 38 proc. transakcji w sklepach pracujących na oprogramowaniu Shoper, a w 2019 r. ponad połowa zakupów opłacana była w ten sposób. To dziesięciokrotnie więcej niż płatności gotówką (nieco mniej niż 6 proc. transakcji w tym samym okresie).