Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

O przyszłości branży motoryzacyjnej na Kongresie TSLA Expo 2019

Opublikowano: 2019-10-11 00:54:41, przez: admin, w kategorii: Biznes

RZESZÓW, JASIONKA. Kongres TSLA (Transport, Spedycja, Logistyka, Automotive) jest najważniejszym wydarzeniem w branży motoryzacyjnej i transportowej w naszym regionie.

O przyszłości branży motoryzacyjnej na Kongresie TSLA Expo 2019 O przyszłości branży motoryzacyjnej na Kongresie TSLA Expo 2019
O przyszłości branży motoryzacyjnej na Kongresie TSLA Expo 2019

 

Impreza odbyła się w czwartek (10 października 2019 r.) w G2A Arenie w Jasionce. W piątek i sobotę w tym miejscu odbędą się targi motoryzacyjne.

- Powoli z Podkarpacia jest zdejmowane odium województwa, które jest piękne, ale niewiele ma do zaproponowania – mówiła Ewa Leniart na otwarciu kongresu , wojewoda podkarpacka.

Przekonywała, że Podkarpacie ma ogromny potencjał, także za sprawą mieszkańców, którzy mają świetne pomysły. Podkreśliła, że władze państwowe i samorządowe chcą, żeby ten potencjał, który wynika z położenia Podkarpacia, został wykorzystany.

Również Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, zapewnił, że rząd będzie tworzył warunki, by firmy transportowe mogły się rozwijać.

- Chcemy do końca 2025 roku zrealizować w całości program autostradowy, tak aby nasz kraj był objęty siecią blisko 2 tys. km dróg autostradowych – stwierdził Rafał Weber. Dodał, że do 2030 roku rząd chce zrealizować sieć połączeń drogami ekspresowymi (6 tys. km).

Rafał Weber, nawiązując do niedawnego spotkania ministrów transportu UE w Brukseli, podkreślił, że zabrakło na nim konkretów. - Nie wiemy co zrobić, aby ochrona środowiska przy realizacji tak wielu zadań z dziedziny transportu, przy tak wielu środkach transportu, została zachowana – przyznał sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

 

Jakich form wsparcia oczekuje od rządu branża motoryzacyjna i transportowa? Michał Bałakier, dyrektor generalny DKV Euro Service Polska, stwierdził, że branża transportowa oczekiwałaby większej aktywności państwa - nie tyle w postaci subsydiów, lecz raczej zastosowania wyrafinowanych instrumentów finansowych, które pozwoliłyby firmom sprostać wymaganiom rynku. Zdaniem Bałakiera, wsparcie państwa jest potrzebne, gdyż ta sfera została oddana bankom komercyjnym, które nie do końca spełniają oczekiwania branży.

Ryszard Jania, prezes Pilkington Automotive Poland i równocześnie prezes Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego, zwrócił uwagę na potrzebę zmian na rynku pracy, który jest obecnie rynkiem negatywnym, tzn. takim, na którym panują duże niedobory ilościowe i jakościowe pracowników.

- Instytucje, które na tym rynku działają, powinny zmienić sposób działania – stwierdził Ryszard Jania. I dodał: - Nie ma systemowych rozwiązań, które by do tego prowadziły. Chodzi o nasycenie rynku pracy związane z większą aktywizacją osób bezrobotnych, biernych zawodowo – stwierdził prezes Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego. Ten proces powinna wspierać edukacja, zarówno formalna, jak i nieformalna.

Michał Bałakier zwrócił uwagę, że kryzys gospodarczy, który wybuchł w 2008 roku, miał negatywny wpływ na sposób zachowania się przedsiębiorców na rynku polskim. - Po raz pierwszy w skali masowej objawiło się, że zainwestowany kapitał można błyskawicznie stracić. Tamten kryzys bardzo skrócił perspektywę myślenia firm funkcjonujących na rynku – przekonywał dyrektor generalny DKV Euro Service Polska. Dodał, że tylko długa perspektywa daje szansę na „przeżycie” i funkcjonowanie w przyszłości. - Państwo ma instrumenty, by tę perspektywę wydłużyć – podkreślił Przemysław Bałakier.

Zdaniem Rafała Webera, instytucją wspierającą powinien być tu Bank Gospodarstwa Krajowego.

 

Zdaniem sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, czynnikiem, który ułatwi firmom utrzymanie się na obecnym trudnym rynku, jest jakość usług. Podmiot świadczący usługi wysokiej jakości ma szanse nie tylko przetrwać, ale i zdobywać nowe rynki zbytu.

Stanisław Kruczek, członek zarządu województwa, zwrócił uwagę, że szczególnym wyzwaniem dla Polski jest kwestia kosztów pracy. - Przy otwartym rynku europejskim nie uda się utrzymać dysproporcji płac w różnych krajach. To ta różnica spowodowała emigrację kapitału ludzkiego z Polski – stwierdził Stanisław Kruczek.

Zdaniem Ryszarda Jani, jakość produktów i usług to podstawa, ale ważne są także kwestie bezpieczeństwa, ekologii i tego, by być kosztowo konkurencyjnym.

- Mieć sukces to nie tylko mądrze prowadzić formę, ale też mieć trochę szczęścia i wsparcia systemowego. Nie wszędzie da się konkurować kosztami i jakością - podkreślił prezes Pilkington Automotive.

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij