Powiat Rzeszowski - siła inwestycji
Preferencyjne pożyczki między innymi na poprawę efektywności energetycznej

Rośnie ruch lotniczy w Polsce. Rzeszów-Jasionka na tle kraju

Opublikowano: 2019-04-16 22:10:19, przez: admin, w kategorii: Firmy

Liczba pasażerów na polskich lotniskach w tym roku może wzrosnąć nawet o 10,5%, co oznacza, że porty obsłużą ponad 50 mln osób – wynika z analizy przygotowanej przez ekspertów PwC „Prognozy dla rynku lotniczego 2019”.

Rośnie ruch lotniczy w Polsce. Rzeszów-Jasionka na tle krajuŹródło: PwC
Rośnie ruch lotniczy w Polsce. Rzeszów-Jasionka na tle kraju

 

Z danych zebranych w raporcie PwC wynika, że ruch pasażerski na świecie w perspektywie najbliższych 20 lat będzie rozwijał się szybciej niż gospodarka światowa, osiągając wzrost na poziomie 4,4% średniorocznie. Liderami wzrostu w tym okresie będą rynki rozwijające się, głównie blisko- i dalekowschodnie, gdzie średnioroczny wzrost wyniesie 5,9% dla Bliskiego Wschodu oraz 5,5% dla Azji i Pacyfiku. W tym czasie rynek europejski zanotuje niższe tempo rozwoju niż globalnie, ze względu na mniejszą dynamikę PKB, która wyniesie 1,8% średniorocznie względem światowego wzrostu na poziomie 2,9%.

 

Eksperci PwC podkreślają, że polski rynek lotniczy ma jeden z największych potencjałów wzrostu w całej Europie.

 

- W poprzednim roku liczba pasażerów w polskich portach lotniczych wzrosła aż o 15% i przekroczyła 45 mln. Ze względu na prognozowane spowolnienie gospodarcze ten rok będzie nieco inny, ale w porównaniu z innymi rynkami Polska nadal będzie mogła pochwalić się dwucyfrowym wzrostem, który wyniesie ok. 10,5%, co oznaczałoby, że pokonamy kolejną granicę, tj. 50 mln osób obsłużonych na polskich lotniskach w ciągu 12 miesięcy – mówi Michał Mazur, partner PwC, lider zespołu ds. transportu i logistyki.

 

W 2018 roku duże wzrosty zanotowała większość lotnisk regionalnych, z czego największy – port lotniczy Poznań-Ławica, w którym liczba pasażerów wzrosła o 34%. Warszawskie lotnisko Okęcie w minionym roku urosło o 13%, zbliżając się niemal do 18 mln obsłużonych pasażerów lotniczych.

 

Jako Polska mamy taką specyfikę dosyć równego rozłożenia mieszkańców na całej naszej „powierzchni”. I w związku z tym nie tylko ten warszawski port lotniczy, ale też bardzo szybko rosną takie porty lotnicze jak w Katowicach, gdzie zanotowano 25 proc. wzrostu w 2018 roku, zaraz obok Poznania, który miał najwyższy 34-proc. wzrost. Ponadto Kraków osiągnął wzrost 16-proc., Rzeszów 12-proc., Wrocław 19- proc., Zielona Góra 28-proc. Wszystkie te największe miasta generują coraz więcej ruchu lotniczego – wyjaśnia Michał Mazur z PwC.

 

Portów regionalnych jest w Polsce 14. Obecnie nie mają ich tylko trzy województwa: opolskie, podlaskie i świętokrzyskie. Mazowieckie ma za to trzy porty, bo oprócz Warszawy jest jeszcze lotnisko w Radomiu i Modlinie.

 

Michał Tabisz, prezes Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka uważa, że w najbliższym roku - Ten rok nie będzie tak dynamiczny, na pewno wzrost liczby podróżnych się wyhamuje, ale nie znaczy że nie bezie wzrostu – mówi Michał Tabisz. - Chcielibyśmy na koniec roku obsłużyć 800 tys. pasażerów.

 

Pierwszy kwartał 2019 r. był najlepszym w historii lotniska. Obsłużonych zostało 163 tysiące pasażerów, zaś w 2018 150 tys.

 

Jak wynika z analizy PwC polski rynek lotniczy wciąż jest mocno skoncentrowany pod względem udziałów poszczególnych przewoźników. Aż 77% zajmują trzy linie lotnicze: Ryanair, LOT i Wizz Air.

 

Centralny Port Komunikacyjny

 

Zdaniem ekspertów PwC budowa dużego hubu pod Warszawą jest uzasadniona m.in. dynamiką wzrostu rynku oraz ograniczonymi możliwościami, jakimi obecnie dysponują lotniska na Okęciu i w Modlinie. Projekt CPK został już uwzględniony w nowej Strategii Rozwoju Transportu i obecnie prowadzone są plany prac w celu realizacji budowy portu.

 

- Na Centralny Port Komunikacyjny musimy patrzeć w znacznie szerszej perspektywie niż tylko ruch lotniczy, i w znacznie dłuższym horyzoncie czasowym – mówi Agnieszka Gajewska, partner w PwC, lider zespołu ds. finansowania projektów inwestycyjnych oraz sektora publicznego w Europie Środkowo-Wschodniej. W tym momencie w tej części naszego regionu istnieje pewna nisza. Efektywny operacyjnie i konkurencyjny kosztowo CPK ma szansę uwolnić potencjał ruchu lotniczego, stając się jednym z istotnych międzynarodowych hubów komunikacyjnych. Dla sukcesu tego scenariusza niezwykle ważne będzie właściwe zaprojektowanie pozostałych komponentów, tj. transportu kolejowego i drogowego.

 

Jak zauważają autorzy raportu projekty budowy lub rozbudowy infrastruktury lotniskowej o przepustowości powyżej 40 mln pasażerów są już realizowane w innych krajach, m.in. w Turcji czy w Rosji, a także w Niemczech. Zarówno przyszłe lotnisko CPK, jak i nowe lotniska w Stambule oraz rozbudowywane porty w Moskwie i w Monachium mają na celu zaspokojenie w dużej mierze dynamicznie rosnącego ruchu tranzytowego m.in. ze względu na położenie geograficzne.

 

Rozwój lotnisk w Stambule i w Moskwie idzie w parze ze strategią wzrostu narodowych przewoźników stawiających m.in. na ruch tranzytowy w swoich macierzystych miastach, co będzie też czynnikiem sukcesu w przypadku CPK.

 

 

Korzystamy z plików cookies i umożliwiamy zamieszczanie ich stronom trzecim. Pliki cookies ułatwiają korzystanie z naszych serwisów. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.

Więcej o plikach cookies można dowiedzieć się na uruchomionej przez IAB Polska stronie: http://wszystkoociasteczkach.pl.

Zamknij